Over koplopers die op kop lopen..

Een Businesscontact om van te smullen, vooral als je interesse hebt in een betere toekomst. Eosta heeft daar namelijk een visie op ontwikkeld, die overal in het bedrijf merkbaar is. Tijdens het Businesscontact van 18 november kregen we een stukje van die visie te zien en horen. Volkert Engelsman begon Eosta ruim 30 jaar geleden vanuit het gedachtegoed dat als we op deze manier door zouden leven, er straks geen wereld meer over is. Ondertussen weet iedereen wel dat we moeten veranderen om de wereld zoals we die nu kennen te behouden. Maar we lopen best een beetje achter in Nederland; zo ver zelfs dat we op het lijstje met Europese lidstaten praktisch onderaan eindigen als het gaat om klimaatdoelstellingen. Een eye-opener zou je zeggen? Voor veel bedrijven nog niet. Die denken nog steeds vanuit de gedachte ‘People, Planet, Profit’. Waarbij winst een belangrijke doelstelling blijft en people en planet de ondergeschoven kindjes zijn. Eosta gelooft dat dit denken niet toekomstbestendig is. Zij denken vanuit ‘Deliver, Dance en Dream’. Volkert noemt het ook wel Leiderschap 2.0. Hierbij calculeren ze de kosten en inkomsten van People en Planet bij de winst in, dus voor ze komen tot Profit. Ook in hun manier van communiceren zijn ze expliciet en gaan ze voor visualiseren. Als de consument ziet wat een product met de wereld doet, zullen ze anders reageren. Als een van de eerste bedrijven kwam Eosta ook met een duurzame oplossing om haar producten van informatie te voorzien: met laser branding.

Volkert kon op 18 november wel blijven praten … en waarschijnlijk was een deel van het publiek ook zeker naar dit imposante verhaal aandachtig blijven luisteren. Heb je het gemist? Jammer voor jou! See you next time.